Menu Sluiten

Hallo 2026! | Winst in 1 maand: 8,20%

MAANDUPDATE JANUARI – In één maand €7.414 erbij, hallo 2026, wat een begin! Mijn rendement staat in 2026 nu op 8,20%. Dat is al bijna net zoveel als in heel 2025. En met dit rendement loop ik voor op de AEX (5,29%) én op de AEX GR (5,30%). Het totale bedrag op mijn beleggingsrekening ging van €90.381,57 eind december naar €97.795,70 eind januari.

In 2013 ben ik gestart met een inleg van €20.000 en in deze portefeuille heb ik nooit bijgestort. In 13 jaar en 1 maand heeft beleggen me dus €77.795,70 of 389% rendement opgeleverd. Ieder jaar begin ik opnieuw met tellen. De slotstand van 31 december van het jaar ervoor is mijn nieuwe begin en vanaf daar houd ik de stand weer bij. Iedere week neem ik de getallen uit mijn portefeuille over en zet ze in excel. Dat kan trouwens makkelijker. Ik gebruik inmiddels ook Portfolio Dividend Tracker, waarnaar ik de transacties kan uploaden. Via PdT kun je vervolgens 🔗 op ieder moment zien hoe mijn portefeuille het doet en of de AEX GR, de S&P500 en de MSCI World het beter doen dan ik.

2026 is waanzinnig goed gestart. Het leek wel alsof iedereen er weer zin in had dit jaar. Halverwege januari schoot mijn rendement omhoog, daarna zakte het iets terug, maar per saldo bleef er een dikke plus staan.

ASML: +31,93% in januari

Het grootste deel van die plus kwam opnieuw van ASML. De koers steeg bijna 32% in één maand, gigantisch! Logisch dat mijn totaalrendement dan ook mee omhoog gaat, want ASML is mijn grootste positie. TSMC, een grote klant van ASML, gaat veel meer investeren dan werd verwacht. ASML zelf meldde bij de kwartaalcijfers orders/boekingen boven verwachting en een hogere outlook voor 2026, door hoge vraag naar chips voor AI. Ook gaat ASML eigen aandelen inkopen tot €12 mrd. Allemaal positief nieuws. Nu de verwachtingen zo zijn overtroffen, vraag ik me wel af hoe lang dit zo door kan blijven gaan. Voor de lange termijn ben ik nog steeds positief, maar ik ga weer eens nadenken of mijn positie zo groot moet blijven. Want eerder zag je ook dat één tegenvaller de koers een flinke knauw kan geven.

Netflix blijft vervelend -11,95%

Ondertussen bleven mijn Netflixjes vervelend doen. Er verdampte €1.908,22 van mijn positie door zorgen over de biedingenstrijd rondom Warner Bros Discovery. Netflix bood eerder bijna $83 miljard, maar daarna kwam Paramount met een bod van $108,4 miljard. Eind januari zette Netflix zijn bod om: in plaats van gedeeltelijk in aandelen, is het bod nu geheel in contanten. Daarmee hoopt het bedrijf meer kans te maken bij Warner Bros en zijn aandeelhouders.

Het bod zorgt voor onzekerheid bij beleggers. All cash betekent dat er meer gefinancierd moet worden en het is ook niet duidelijk of de toezichthouders het goed zullen vinden dat Netflix straks samen met HBO Max bijna 30% van de Amerikaanse streamingmarkt in handen heeft. Op 6 februari, dus net na de periode waarover deze maandupdate gaat, werd bekend dat het Amerikaanse ministerie van justitie de deal en mogelijke concurrentie-effecten onder de loep neemt.

Overigens publiceerde Netflix sterke kwartaalcijfers, maar die waren niet genoeg om het gesomber te compenseren. Te zien was namelijk dat het bedrijf in 2026 verwacht langzamer te gaan groeien.

Novo Nordisk: +13,41%

Dan nog even Novo Nordisk. Gloedjenieuw in mijn portefeuille en in 1 maand tijd 13,41% gestegen. Kwam vooral doordat Wegovy in pilvorm goed leek te starten in de VS. Een pil is makkelijker te nemen dan een injectie en dus verwachtten beleggers sneller meer volume en omzet naast de injecties. Begin februari meldde Novo juist teleurstellende verwachtingen, kreeg de koers een flinke klap die daarna ook weer gedeeltelijk werd goedgemaakt, maar dat lees je pas weer in de maandupdate over februari. In januari ging het nog crescendo. Omdat ik er (bewust) maar zo weinig van heb gekocht, leverde dit €87,76 op.

De cashbuffer van Berkshire -5,45%

Berkshire Hathaway verloor in januari 5,45% (-€279,68 op mijn positie). Op 1 januari stopte Buffett officieel als CEO en werd Greg Abel het gezicht. Was allang bekend natuurlijk, maar vinden beleggers kennelijk toch niet leuk. En die enorme berg cash waarop Berkshire zit, bevalt ze ook niet. Helemaal als de markt lekker gaat en er nog geen leuke nieuwe deals zijn bekend gemaakt. Wat ook een rol kan spelen: Berkshire zit nog steeds zwaar in Apple en dat aandeel stond in januari onder druk.

De rest

De rest van de portefeuille in het kort:

  • VanEck Rare Earth & Strategic Metals ETF: +€632,80 (12,61%).
  • PepsiCo: +€249,27 (5,83%).
  • Unilever: +€149,94 (2,64%).
  • Amundi Global Gender Equality ETF (ELLE): +€99,90 (1,63%).
  • Magnum Ice Cream Company: +€31,69 (10,12%).
  • Adyen: -€121,60 (-8,84%).
  • Ahold: -€171,90 (-5,48%).
  • ARK Innovation ETF: -€205,93 (-4,12%).
  • Vanguard S&P500 ETF: -€32,49 (-0,33%).

En Trump, Groenland en ICE dan?

Ik wil niet doen alsof ik alleen maar bezig ben met beleggen. Natuurlijk heb ik ook de ontwikkelingen met Trump, Groenland en ICE gevolgd. Vreselijk dat dit allemaal ‘zomaar’ kan. Maar omdat dit mijn beleggersdagboek is: de invloed op mijn beleggingen was bijna niet te zien. Voor nu kies ik ervoor om mijn Amerikaanse aandelen gewoon aan te houden. Maar ik zet het op mijn lijstje om dit verder te onderzoeken.

Super Simpel Beleggen in 1 dag (za 7 maart)

Wil je ook starten met beleggen en vind je het fijn als ik je er live mee help? Op zaterdag 7 maart is Super Simpel Beleggen in 1 dag. De dag gaat over beleggen met ETF’s, dus niet over individuele aandelen. Eén dag uitleg, aan de slag met je beleggingsplan en aan het eind weet je precies wat je moet doen om je eerste ETF(’s) te kopen.
🔗 Kaartjes vind je hier. Er zijn maximaal 25 plekken.

Mijn rendement, portefeuille en vermogen op 31 januari 2026:

  • Zien wat mijn portefeuille NU doet? Bekijk mijn portefeuille live op PdT.
    (Dit is een affiliate link. Stel dat je na het klikken een abonnement neemt op PdT, dan krijg ik daarvoor een vergoeding. Dat kost jou niets extra.)
  • Reageren? Je kunt me per mail bereiken: mail @ blondjesbeleggenbeter.nl

Als eerste weten dat ik een nieuw bericht heb geplaatst?
Meld je aan voor de gratis mailservice.